Sorgplan
På Asferg Skole har vi en sorgplan, der gør, at vi er klar til at takle svære situationer som dødsfald og alvorlig sygdom.
Denne plan skal bruges som en støtte og et arbejdsredskab, når det, der ikke må ske, sker. Planen er tænkt som en guide til de handlinger, der skal iværksættes umiddelbart efter dødsfaldet og skal ikke ses som en ufravigelig køreplan.
Sorgplanen tager primært udgangspunkt i situationer i forbindelse med dødsfald, men flere dele vil også kunne benyttes i forbindelse med alvorlig sygdom.
Når et barn dør
Videregivelse af information om dødsfald
Den første, der får kendskab til dødsfaldet, kontakter ledelsen, som herefter orienterer klasselæreren.
Ledelsen organiserer, at teamet samles hurtigst muligt. Det videre forløb aftales.
Ledelsen sikrer information til øvrige ansatte og kontakter øvrige parter.
Første kontakt til barnets forældre
Klasselæreren eller klassepædagogen tager kontakt til hjemmet for at:
- få konkrete facts om, hvad der er sket.
- få at vide, om der er oplysninger, der ikke må videregives til de øvrige børn og deres forældre. Eventuelt i forbindelse med selvmord.
- afdække hvor klasselæreren eller klassepædagogen umiddelbart kan hjælpe.
- fortælle, hvad der er sket på skolen, og hvad der vil ske de nærmeste dage.
- få afklaret, om forældrene ønsker at deltage i en del af forløbet.
- aftale eventuelt besøg i hjemmet af klasselæreren eller klassepædagogen.
Anden kontakt til forældrene
Hvis forældrene ønsker det, aflægges besøg i hjemmet med det formål at:
- fortælle om forløbet i klassen.
- aflevere en buket blomster og eventuelt et lille brev fra skolen eller klassekammeraterne.
- få afklaret, hvorvidt forældrene ønsker skolens personale og/eller klassekammeraternes deltagelse i bisættelsen/begravelsen. Såfremt forældrene ønsker deltagelse, indhentes flere oplysninger om selve bisættelsen/begravelsen.
Klassen
- Klasselæreren eller klassepædagogen er i lokalet, når de første børn ankommer. Eventuelt med opbakning fra endnu en kollega.
- Klassen informeres grundigt om, hvad der er sket. Derefter gives der rum og tid til, at børnene får lov til at fortælle og snakke om såvel positive som negative oplevelser. Hvis det falder naturligt, er det en god ide at lade børnene lave et materiale om den afdøde til forældrene. Det kan være breve, digte, tegninger eller små historier.
- Det afdøde barns plads kan eventuelt markeres med et stearinlys eller en blomst.
- Hvis der er behov for det, kan der benyttes materialer fra sorgkassen, som er på biblioteket. Heri findes litteratur og film for forskellige aldersklasser.
- Det er vigtigt også at lave andre aktiviteter denne dag, der ikke handler om dødsfaldet.
- Der skal gives mulighed for en individuel samtale med eleverne.
- Børnene gøres opmærksom på, at det er skolen, der tager sig af at informere hjemmene, så der ikke bliver videregivet informationer via mobiltelefon.
- Den første dag er det særdeles vigtigt, at dagen afsluttes, så alle børn kan gå trygge hjem – det kan eventuelt foranstaltes, at ingen af børnene kommer hjem uden, at der er forældre hjemme.
- Hvis børnene deltager i bisættelsen/begravelsen, kontakter ledelsen præsten med ønske om, at han/hun kommer op på skolen og fortæller klassen om bisættelse/begravelse.
Kontakt til klassens forældre
Forældrene informeres om dødsfaldet og bisættelsen/begravelsen.
Ledelsen
- Informerer alle medarbejdere og alle hjem om dødsfaldet.
- Går proceduren igennem med teamet/personalet. Hvem gør hvad?
- Kontakter Pædagogisk Psykologisk Rådgivning med henblik på at indhente psykologisk bistand.
- Kontakter præsten for at aftale hans/hendes eventuelle besøg i klassen.
- Etablerer eventuel kontakt til sorggruppe.
Hvis dødsfaldet sker i en ferie
Den medarbejder, der først får kendskab til dødsfaldet, kontakter ledelsen. Ledelsen kontakter klasselæreren eller klassepædagogen.
Ledelsen, klasselæreren og klassepædagogen aftaler, hvem der gør hvad;
- kontakt til hjemmet
- deltagelse i bisættelse/begravelse m.m.
- information til klassens børn og forældre samt til skolens øvrige personale.
Forløbet i klassen gennemføres den første dag efter ferien, ligesom der afholdes en mindestund for hele skolen i gymnastiksalen denne dag.
Bisættelsen/begravelsen
Hvis klassekammerater deltager i bisættelsen/begravelsen, aftales forløbet med det team, der er omkring klassen. Der bør være fælles ankomst til kirken, og klassen og eventuelle klassekammeraters forældre bør sidde samlet med klassens lærere. Efter bisættelsen/begravelsen forlader klassen kirken sammen. Når man igen er samlet på skolen, tages der tid til en opsamlende snak.
Flagning
Skolen flager på halv stang på selve dødsdagen, så snart alle er informeret. Der flages ligeledes på halv stang på dagen for bisættelsen/begravelsen. Når bisættelsen/begravelsen er overstået, flages der på hel stang.
Når et barns mor, far eller søskende dør
Videregivelse af information om dødsfaldet
Den første person, der får meddelelsen, kontakter ledelsen, som kontakter klasselæreren og klassepædagogen.
Kontakt til hjemmet
Klasselæreren/klassepædagogen tager kontakt til barnets hjem, og hvis hjemmet ønsker det, aflægges et besøg. Hensigten med mødet er primært at vise omsorg overfor barnet og de efterladte, samt at fortælle om de tiltag, der allerede er/vil blive iværksat i skolen, samt eventuelt aftale det videre forløb for de nærmeste dage og barnets tilbagevenden til skolen.
Der aftales også, hvilke informationer omkring dødsfaldet der må videregives til klassen. Eksempelvis i forbindelse med selvmord.
Der medbringes en buket til hjemmet – hvis ikke der aflægges besøg i hjemmet, sendes buketten sammen med en personlig hilsen.
Klassen
Første morgen efter dødsfaldet startes dagen med et klassemøde, som varetages af klasselæreren eller klassepædagogen.
Efter mødet med familien orienteres klassen om, hvornår barnet forventes tilbage, og hvorledes man i klassen bedst kan hjælpe klassekammeraten – der benyttes eventuelt materiale fra sorgkassen på biblioteket.
Bisættelsen/begravelsen
Som minimum deltager klasselærer og klassepædagog, samt en fra ledelsen.
Opfølgning
Teamet sikrer, at der bliver lavet en opfølgning i forhold til barnet og i forhold til klassen.
Ledelsen etablerer eventuel kontakt til sorggruppe.
Når en ansat dør
Videregivelse af information om dødsfaldet
Den første person, der får meddelelsen, kontakter ledelsen.
Ledelsen
Ledelsen informerer skolens personale og kontakter om nødvendigt Pædagogisk Psykologisk Rådgivning for psykologisk bistand.
I en periode tilknyttes en fra personalet/ledelsen til teamet, der har mistet en kollega.
Den første skoledag efter dødsfaldet samles ledelsen med personalet for at aftale, hvorledes den første dag skal forløbe, og hvem der har hvilke opgaver. Ledelsen sikrer, at dagen organiseres således, at klassens nærmeste lærere og pædagoger kan blive hos klassen hele dagen.
Ledelsen sørger for, at alle ansatte bliver orienteret om, hvorledes den første dag skal foregå, og hvorledes alle skolens elever bliver informeret.
Det er ledelsens opgave at sørge for, at der bliver afholdt en mindestund.
Hvorvidt mindestunden er for hele skolen eller for mindre grupper, afgøres i hvert enkelt tilfælde.
Ledelsen udarbejder en midlertidig arbejdsplan i forhold til afdødes skema. Der gives fri til de kolleger, der ønsker at deltage i bisættelsen/begravelsen. Ledelsen laver en nødarbejdsplan i forhold til dagen for bisættelsen/begravelsen.
Kontakt til den ansattes familie
Skolens ledelse sender kondolencebrev, samt blomster til afdødes hjem. Inden bisættelsen/begravelsen kontakter skolens ledelse afdødes hjem.
Klassen
Afdødes nærmeste kolleger eller ledelsen informerer klassen om det skete umiddelbart efter skoledagens start og sikrer, at der i klassen gives mulighed for at rumme børnenes følelser. De pågældende lærere og pædagoger bliver sammen med klassen resten af dagen.
Kontakt til klassens forældre
Sammen med det team, der er omkring klassen, udfærdiger ledelsen et brev til de forældre, hvis børn har haft den afdøde kollega. Der gives så fyldestgørende informationer som muligt. Der bør i brevet også beskrives, hvilke tiltag der er iværksat i klassen, og hvordan de næste dage vil forløbe. I de følgende dage bør der også sendes et kortfattet brev hjem, blandt andet omkring hvorvidt afdødes familie ønsker elever til stede ved bisættelsen/begravelsen. Hvis elever er velkomne til bisættelsen/begravelsen, skal disse følges af forældre.
Bisættelsen/begravelsen
Ledelsen er repræsenteret ved bisættelsen/begravelsen. Alle kolleger, der ønsker at deltage i bisættelsen/begravelsen, gives mulighed herfor.
Ledelsen sørger for bårebuket fra skolen.
Flagning
Skolen flager på halv stang på selve dødsdagen, så snart alle er informeret. Der flages ligeledes på halv stang på dagen for bisættelsen/begravelsen. Når bisættelsen/begravelsen er overstået, flages der på hel stang
Opfølgningsstrategi for sorgplanen
I forbindelse med opstarten på et nyt skoleår gennemgås sorgplanen på et fællesmøde. Dette for at sikre, at sorgplanen hele tiden er ajour.
Materialeliste for sorgkassen på biblioteket
- Sorgens ansigt: den nødvendige samtale med børn i sorg, bog, Kræftens Bekæmpelse
- Sorgens ansigt: den nødvendige samtale med børn i sorg, DVD, Kræftens Bekæmpelse
- Når hjertet gør ondt: et undervisningsmateriale til børnehaveklasse, 1. klasse og 2. klasse, bog, Kræftens Bekæmpelse
- Solsort og snefnug: en novellesamling, bog, Kræftens Bekæmpelse
- Når forældre dør, bog, Kræftens Bekæmpelse
- Sorg og omsorg i skolen, bog, Atle Dyregrov, psykolog og forfatter
- At tage afsked, bog, Atle Dyregrov, psykolog og forfatter
- Beth, bog, Maria Helleberg, forfatter
- Omsorgssvigt: hvorfor – hvad gør vi?, bog, John Aasted Halse, Børns Vilkår
- Alt bliver anderledes, bog, Karenn Nielsen, Børns Vilkår - når børn mister
- Børn i Sorg, temahæfte, Pædagogisk Forum.